Jelen cikkünkben összefoglaljuk, hogy mi a menete a váltásnak, hiszen nagyon sokszor előfordul, hogy nem elégedettek a tulajdonosok a közös képviselő munkájával, de nem tudják, hogy hogyan lehetséges ezt meglépni.
Fontos: Ha a közös képviselő nem csinál semmi, vagy nem megfelelően végzi a dolgát, nem kell csendben elviselni!
Ha gondatlan, nem végzi jól a feladatát, például nem gondoskodik a takarítói munkálatokról, és piszkos a lépcsőház, nem intézkedik a karbantartási munkálatok ügyében, vagy nem nyitott a lakók panaszai, kérdései felé, a lakóközösség leválthatja a közös képviselőt.
Ebben kifejezetten segítséget nyújt a 2003. évi CXXXIII. törvény (Társasházi törvény) 35. § 2. bekezdése, ami szerint:
„Kötelező a közgyűlés összehívása, ha azt a tulajdoni hányad 1/10-ével rendelkező tulajdonostársak a napirend, az ok és a közgyűlési határozatra tett javaslat megjelölésével írásban kérték. Ha a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a kérés kézhezvételétől számított 30 napon belüli időpontra a közgyűlést nem hívja össze, azt a harmincadik napot követő 15 napon belüli időpontra a számvizsgáló bizottság, ennek elmulasztása esetén az összehívást kérő tulajdonostársak vagy az általuk írásban megbízott bármely tulajdonostárs jogosult összehívni.”
Hogyan lehet leváltani a közös képviselőt?
A legfontosabb, hogy ehhez a tulajdonosoknak mindenképp össze kell fognia. Nehéznek tűnik, de egyáltalán nem az. Beszélgessenek a lépcsőházban, alakítsanak Facebook csoportot, vagy dobjanak be a postaládákba kiáltványokat. Ha látják, hogy sokan hasonlóképpen gondolkodnak, akkor itt az idő az aláírásgyűjtésre.
Ezután következő lépésként hogy írásban fel kell szólítani a közös képviselőt egy közgyűlés összehívására. Ennek a legegyszerűbb módja, ha a leváltást kezdeményező tulajdonostársak tértivevényes ajánlott levélben, vagy személyesen keresik meg a közös képviselőt, mely levelükhöz egy aláírási ívet is csatolnak.
A közgyűlés összehívására felkérő levélnek formai és tartalmi követelményei vannak, de emiatt sem kell aggódni, hiszen összeraktunk egy olyan dokumentumot, melyet a hiányzó adatok kitöltése után fel tudnak használni a cél eléréséhez.
Mire érdemes odafigyelni?
• Egy lakásnak több tulajdonosa is lehet, pl. 50% feleség, 50% férj. Mindketten írjanak alá, ha lehet, nehogy csak 50%-ot vegyen figyelembe a közös képviselő!
• A lakásoknak eltérő lehet a területe így a tulajdoni hányada is.
• Tipp: Érdemes jóval több, mint 10% aláírást összegyűjteni, mivel lehet, hogy néhány érvénytelen lesz, így a közös képviselő esetleg nem hívja össze a közgyűlést.
Levél és aláírási ív leadása
Abban az esetben, ha megoldható, mindenféleképpen személyesen vetessék át a levelet a közös képviselővel úgy, hogy egy másolaton dátum és aláírással vegye át.
Amennyiben ez nem lehetséges, úgy tértivevényes, ajánlott levélben küldjék meg a közös képviselő részére. Ebben az esetben előfordulhat, hogy a képviselő nem veszi át egy ideig, így kicsit húzza az időt, ugyanakkor ez nem tarthat sokáig, mert a 2. kézbesítéstől kézbesítettnek kell tekinteni a küldeményt a postatörvény szerint.
Leváltásra irányuló közgyűlés összehívása
A közgyűlést az átvételtől számított 30 napon belülre kell összehívnia a közös képviselőnek. Amennyiben ő ezt nem teszi meg, az SZVB az ezt követő 15 napon belülre összehívhatja. Ha ők sem teszik meg, akkor az aláírási íven megjelölt személy hívhatja össze a közgyűlést.
Fontos, hogy a közgyűlést PONTOSAN az aláírási ívben megadott pontokkal kell összehívni, azon változtatni utólag nem lehet. (Pl. Nem lehet összevonni két közgyűlést és egyben megtartani. Vagy nem lehet további pontokat tenni hozzá, stb.)
Tehát így amennyiben több dologról is szeretnének döntést hozni, akkor egészítsék ki az aláírási íveket, az aláírások előtt.
A közös képviselő szimpatizánsai feltehetőleg meghatalmazásokat fognak gyűjteni. Tegyék ezt Önök is!
Fontos, hogy a meghatalmazásnak meg kell felelnie a formai feltételeknek. Fontos, hogy a név, a cím, valamilyen igazolványszám, és az aláírás is rajta legyen. A meghatalmazást 2 tanúnak szükséges aláírnia, ellen jegyeznie.
Abban az esetben, ha ezek nincsenek meg, a meghatalmazás nem érvényes. A meghatalmazást minden esetben csak eredetiben lehet elfogadni, tehát másolt, szkennelt, emailben küldött stb. meghatalmazás nem érvényes. A meghatalmazást utólag nem lehet letanúzni. A tanúknak az aláíráskor kell jelen lenni. Itt sem kell megijedni, hiszen ehhez is letölthető egy sablon oldalunkról.
A közgyűlést bárki levezetheti, nem csak a közös képviselő. Azonban az ő kötelessége a lakói nyilvántartást biztosítani a tulajdoni hányadokról, hogy a szavazásokat össze lehessen számlálni. Legtöbbször ezt nyomtatott lakói listával, vagy Excel táblázatban szokták biztosítani.
Elvileg köteles részt venni a közgyűlésen, de láttunk már olyat, hogy a leváltása után elment. Ilyenkor kérjék el a lakói listát tőle.
Javasolt a jegyzőkönyvvezetőnek és a hitelesítőknek lakókat választani, javasolt megszavaztatni, napirenden kívül akár, hogy hangfelvétel készüljön, így egy jobb mobiltelefonnal vagy diktafonnal felvenni a közgyűlést. Ha valaki nem ért egyet a felvétellel, amikor ő beszél, szüneteltetni kell a felvételt. Ez sokat segít majd a jegyzőkönyv megírásában. Ha a lakók írják a jegyzőkönyvet, azt elég csak röviden a lényegre szorítkozva megírni. Tartalmaznia kell a szavazások eredményét, ezt célszerű a felvételre is felmondani.
Utolsó lépések
8 nappal a közgyűlés után a jegyzőkönyvet és a határozatokat közzé kell tenni. Ehhez a jegyzőkönyv hitelesítőknek alá kell írniuk. Ha nem értenek egyet a jegyzőkönyv tartalmával, azt jogosultak kiegészíteni. A kiegészítést a képviselőnek kötelessége a jegyzőkönyvhöz mellékelni.
Amennyiben sikeres volt a leváltás, akkor a leváltott közös képviselőnek 30 napja van az anyagok átadására.
Fontos, hogy mindent át kell adnia (Pl.: Határozatok könyve, Pénzügyi zárás, bizonylatok, kivonatok, befizetések, kifizetések, házipénztár, Szöveges beszámoló, Szerződések, Levelezések, Kötelezettségek, Azonnali teendők, kötelezettségek listája, Jegyzőkönyvek, munkalapok, stb